Monday, August 31, 2015

自制脆皮烧肉 Homemade Crispy Chinese Roasted Pork Belly

我本身不太爱吃烧肉,但却一直想学做,因为我爹喜欢吃。
上网看了很多做烧肉的影片,做法大同小异,看起来不会太难。
只是,从腌制五花肉到成品出炉,需要至少两天。
也因为这样,我平常周末回家就来不及做。
拖了那么久,终于趁着上个礼拜无意中买了嫩肉针,再遇上这三天的连假,赶紧抓紧机会试做我的《脆皮烧肉》。
我爹吩咐我要在猪皮上涂上白醋,说这样才会脆。
我也跟着做了,心想我爹怎么连这个都懂!太厉害了!
最后,看着烧肉皮慢慢地爆开来,心里确实是很兴奋!
当我爹拿了一块来吃时,他直呼:“Woohoo!”的那一下,我也很开心!
我娘还吃给我看,让我听那‘咔吱咔吱’的声音。
对于烧肉皮的脆度我很满意,可是,美中不足的是,我的五花肉肥的那一层竟然在烤了之后不见了。
剩下皮和瘦肉。
呜呜~~~~
过后,听了网友的意见,她建议我下次买三层肉来做。

p/s:这次的摆盘是我弟弟帮我摆的,因为他看不过眼我在没有用任何东西点缀烧肉之下给烧肉拍照。
有读艺术的弟弟真好!
呵呵。。

材料:
五花肉   680 g

调味料:

A:
花雕酒   1 tbsp
五香粉   1 tsp
盐   1 tsp
白胡椒粉   少许

B:
白醋   1 tbsp
盐   少许

做法:
  1. 把五花肉洗净后,皮往下放入一锅沸水中,煮5分钟。
  2. 翻转,再煮至7分熟。
  3. 把五花肉取出,用厨房纸巾抹干。
  4. 在五花肉底部用刀子划几刀后,均匀地在五花肉5边抹上材料A,不要抹在猪皮上。
  5. 于猪皮抹上一半的材料B,放在风扇底下吹至干。
  6. 重复步骤5。
  7. 用嫩肉针或叉子在猪皮上叉密密麻麻的洞,叉越多,皮越脆。
  8. 用锡纸把五花肉的四周包起,露出皮的部分。
  9. 把五花肉放入冰箱,冷藏至少12个小时或隔夜。(我冷藏2天)
  10. 隔天,把五花肉从冰箱取出后,在皮上再叉洞,如有油份或水份,用厨房纸巾抹干。
  11. 于猪皮上抹上少许白醋和盐后,再次放在风扇底吹干。
  12. 把五花肉送进烤箱前,一定要确保表皮是干的。
  13. 把五花肉放入已预热的烤箱中层,以220oC,上下火,烤45分钟,每隔15分钟把猪皮上的油份用厨房纸巾抹干再继续烤。
  14. 45分钟后,把烧肉转放到上层,以230oC,上火,烤约10分钟至猪皮爆开。
  15. 把烧肉取出,让其冷却约10分钟才斩件。
Ingredients:
Pork belly   680 g

Seasoning:
A:
Chinese cooking wine   1 tbsp
Five-spice powder   1 tsp
Salt   1 tsp
White pepper powder   Some

B:
Vinegar   1 tbsp
Salt   Some

Method:
  1. Rinse the pork belly, put it into a pot of boiling water with its skin faces downwards. Cook for 5 mins.
  2. Turn the pork belly and continue to cook til 70% cooked.
  3. Remove the pork belly from the water and pat dry with kitchen towel.
  4. Make a few cuts at the bottom of the pork belly and evenly spread the ingredients A on the 5 sides of the pork belly. Do not spread it on the skin.
  5. Spread half of the ingredient B on the skin and let it dry under a fan.
  6. Repeat Step 5.
  7. Poke the skin layer with meat tenderizer. The more holes are poked, the crispier it will be.
  8. Wrap the pork belly with aluminium foil but exposing the skin layer.
  9. Put it in a refrigerator for at least 12 hours or overnight. (I refrigerated it for 2 days)
  10. The next day, remove the pork belly from the refrigerator, poke some holes on the skin layer again. If there were oil or moisture on the skin, pat dry with kitchen towel.
  11. Spread some vinegar and salt on the skin layer, and let it dry under the fan again.
  12. Before sending the pork belly into the oven, it is a must to ensure that the skin layer is completely dry.
  13. Put the pork belly on the medium rack of a pre-heated oven, bake for 45 minutes at 220oC. Wipe off the oil on the skin at every 15 mins interval.
  14. After 45 mins, move the roasted pork belly onto the upper rack, bake at 230oC over 'grill' mode for 10 minutes or til well-blistered.
  15. Remove the roasted pork belly from the oven and let cool for approx. 10 mins then only chop it into smaller pieces.
This post is linked to the Best Recipes for Everyone August 2015 Event (Theme: Dim Sum)  organised by Fion XuanHom's Mum Kitchen Diary) and hosted by May (厨苑食谱).


2 comments:

  1. 嗨! FY, 谢谢你临时捧了一碟的脆皮烧肉过来, 那阵阵的香味。。实在是太诱人了!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 不客气。。幸好趁闸门关下前还来得及给大家送上一碟脆皮烧肉~

      Delete