Sunday, May 10, 2020

法式巧克力熔岩蛋糕 (巧克力心太软) Fondant au Chocolat (Molten Chocolate Lava Cake)


今天是母亲节。
趁着这个特别的节日特别烤制了《心太软》,献给天下的双亲,祝大家双亲节快乐。
自己还未为人母,可是,我一直跟老公说,我将来会是一个爱做好吃的严母。
我希望我能集我爹与娘于一身。
有着我爹的道理原则,亦有着我娘的能干贤惠。
第一次烤这款蛋糕,不懂是因为我没有将温度和时间拿捏得很准,还是因为我拍照拍久了,巧克力开始凉了,所以不太有想像中流心的效果。
可是,老公和姑仔吃了,都说好吃,而我个人也觉得好吃。
这次使用中筋面粉,是因为我喜欢外皮烤的有点酥脆的口感。
老公说他喜欢再苦一些,下次我可以试试用90%的巧克力或者再减少许糖。

分量: 2个9 cm的烤杯

材料:
无盐牛油- 40g
苦甜巧克力 (70%)- 45g
鸡蛋- 1个
白糖- 35g
中筋面粉- 15g
香草精- 数滴

烤杯涂层:

无盐牛油
中筋面粉

装饰:
糖粉

做法:
1. 于烤杯内涂上一层牛油,均匀地撒上面粉后,把多余的面粉倒出来。烤杯冷藏备用。
2. 将牛油和巧克力切小块,隔水煮溶后,取出备用。
3. 把鸡蛋,白糖和香草精混合均匀后,隔着热水打发至变浓稠和泛白,滴落的面糊纹路没那么快消失。
4. 将溶化巧克力缓缓地倒入面糊中,轻轻地混合均匀。
5. 将面粉筛入面糊中,切拌至完全看不见干粉即可。
6. 把面糊倒入两个烤杯中至8分满后,于桌面敲数下去除面糊内的气泡。
7. 将烤杯送入已预热200C的烤箱中层,烤9分钟后取出,放凉3分钟后,用小刀子沿着杯边划一圈后,倒扣在碟子。
8. 于蛋糕表面撒上少许糖粉即可。

备注:
下次可以试试调低烘烤温度至180C,并缩短烘烤时间至8分钟,以得更流心的效果。
Serving: 
9 cm ramekin x 2

Ingredients:
Unsalted butter- 40g
Bittersweet chocolate (70%)- 45g
Egg- 1 nos
Sugar- 35g
All purpose flour- 15g
Vanilla essence- A few drops

Ramekin coating:
Unsalted butter
All purpose flour

Decoration:
Icing sugar

Method:
1. Butter the ramekin and evenly coat the surface with a thin layer of flour. Remove the excess flour from the ramekin and keep it in the fridge.
2. Chop the butter and chocolate into small pieces, melt it by double boiler method. Once completely melted, remove from heat and set aside.
3. Stir the egg, sugar and vanilla essence until evenly mixed. Then, beat the mixture over a bowl of hot water until thickened and turned pale.
4. Gently pour the melted chocolate into the egg mixture and gently stir until homogenous.
5. Sift the flour into the batter, fold the flour in until no visible trace of flour.
6. Pour the batter into two ramekins until 80% full, gently knock the base on a table to remove the air bubbles in the batter.
7. Bake in a pre-heated oven at 200C, mid-rack, for 9 min. Remove and set aside for 3 min to slightly let cool. Run a small knife along the edge and invert it on a plate.
8. Sprinkle some icing sugar to decorate.

Remark:
Next try, reduce the temperature to 180C and baking time to 8 min for a more lava-ish effect.



No comments:

Post a Comment